همایش اخلاق حرفه ای و مسئولیت های اجتماعی در رشته نقشه برداری

  • به گزارش روابط عمومی جامعه مهندسان مشاور نقشه برداری ایران، همایش «اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌های اجتماعی » در سالن اجتماعات این جامعه ، با سخنرانی مهندس فخر صمدی رئیس شورای مدیریت جامعه آغاز بکار کرد.

    ایشان ضمن اشاره به سابقه بیش از ۳۸ سال جامعه و عضویت حدود ۸۵۰ عضو حقوقی ؛ بر انجام وظیفه و ارتقاء حرفه‌ای اعضاء تاکید و رعایت اخلاقیات حرفه‌ای را یکی از اولویت‌ها و دغدغه‌های اصلی جامعه قلمداد کردند.

    وی رعایت آیین اخلاق حرفه‌ای را یکی از شرایط اصلی برای عضویت در جامعه برشمرد و تاکید کرد : 

    جامعه مهندسان مشاور ایران بعنوان یکی از اعضا فیدیک همیشه رعایت اخلاقیات حرفه‌ای را از اهداف اصولی و مهم خود قلمداد کرده است.

    در ادامه مهندس آیت الهی بعنوان رئیس شورای اخلاق حرفه‌ای جامعه ، هدف از برگزاری این همایش را بررسی موانع موجود در مسیر تحقق اخلاق حرفه‌ای با محوریت حفاظت از منابع ملی ، صیانت از محیط زیست و اعتلای منزلت حرفه مهندسی مشاور برشمرد و افزود: اجرای آیین اخلاق حرفه‌ای یکی از قدمهای مثبت در طول ۶ سال گذشته بوده است که ضمن طرح ارزش‌ها بطور عام در رده های مختلف ؛ منابع ملی ،  فرهنگ و محیط زیست ، بحث حقوق کارفرمایان و اعضاء این حرفه و حتی کارکنان شرکت‌های مشاور را از باید و نبایدهای خود می‌داند.

    ایشان با بیان اینکه جامعه ، برای پیگیری این مهم ، شورایی را با هدف تحقق فرهنگ اخلاق حرفه‌ای تشكیل داد، افزود :  این مسأله در جامعه كنونی ما یك امر ضروری قلمداد می‌شود و عوامل مختلفی در این حوزه نقش دارند كه باید به یكایك آنها توجه ویژه‌ای شود.

    وی هدف این شورا را بسترسازی در تحقق اهداف اخلاق حرفه‌ای و زمینه سازی فرهنگی آن را بعنوان مقوله‌ای که در جامعه به آن بشدت نیازمندیم دانست و گفت : امیدواریم با این چراغ راهنما به شرایط آرمانی مهندسان مشاورکه بعنوان مغز متفکر برنامه‌ریزی ، طراحی و نظارت برپروژه‌ها هستند برسیم.

    مهندس رامینه بعنوان رئیس منتخب جامعه مهندسان مشاور ایران و سخنران بعدی همایش افزود: استقبال مناسب از طرف حرفه مندان نشان از نیازی است که همه ما احساس کمبود آن را میکنیم و این نیاز در جوامع مختلف در سراسر جهان وجود دارد.

    وی افزود: وقتی ما در جامعه از اخلاق حرفه‌ای صحبت می کنیم منظورمان فقط فساد مالی و یا رشوه نیست بلکه در معنای عام آن شامل شئونات اخلاقی ، شرافت مهندسی ، توسعه پایدار ، حفاظت از محیط زیست و حفظ منافع ملی می‌باشد که رفتار ما در خانواده و اجتماع ، حتی نحوه رانندگی ما در این ترافیک پرطمطراق نشانگر تعهد و پایبندی ما به اخلاق حرفه‌ای است.

    رامینه با بیان اینکه امسال را با شعار جهاد اقتصادی آغاز کرده‌ایم گفت: اگر واقعا می‌خواهیم به این شعار جامه عمل بپوشانیم بایستی نسبت به بهبود فضای کسب و کار ، شفافیت لازم در اموری که انجام داده شده و یا در دست انجام می‌باشد داشته باشیم  و با اطلاع رسانی کامل و به موقع  است که میتوان ریشه فساد و رانت خواری را خشکاند و فضایی رقلبتی و سالم در کلیه امور اقتصادی بوجود آورد.

    وی ضمن اشاره به اینکه هرچقدر دولت بیشتر از کارهای اقتصادی پرهیز کند فضای کسب و کار سالمتر و منافع ملی بیشتر تامین خواهد شد افزود: وقتی میگوییم دولت ، منظور شرکتهای دولتی ، نیمه دولتی ، شبه دولتی ، شرکتهای وابسته به تشکیلات نظامی کشور و هر شرکتی است که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به نحوی وابسته به دولت می‌باشد.

    در ادامه همایش دکتر نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن ایران نیز از پاسخگویی به عنوان یك مساله حائز اهمیت نام برد و اظهار داشت: فعالیت اقتصادی بدون پاسخگویی امكان پذیر نیست.

    نهاوندیان با بیان اینکه امروز شاهد تحول در اقتصاد كشور هستیم و پس از مدتی طولانی كه از دولت سالاری در اقتصاد كشور می‌گذرد افزود:  حاكمیت با یك تعامل سازنده به مرحله ای رسید كه می‌بایست نقش و جایگاه بخش خصوصی و تعاونی پررنگ‌تر شد

    وی با بیان اینکه  لازمه این تحول ساختاری، توجه به مسئولیت‌های اجتماعی است گفت:  بر همین اساس در سال‌های اخیر، شاهد حركت‌های سینوسی در زمینه اعتماد هستیم، زیرا همه فعالیت‌های كشور با بی‌اعتمادی نسبت به بخش خصوصی، به دولت واگذار شد و در نتیجه آن فسادهایی گریبان گیر کشور شد كه همه شاهد آن ها بودیم و باید متوجه باشیم که این فسادها حاصل همان دولت سالاری است.

    وی تصریح كرد: وظیفه دولت سیاستگذاری و نظارت است و اقتصاد كشور به یك انقلاب ساختاری نیاز دارد كه باید صورت گیرد.
    وی با ارزیابی بخش خصوصی در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: گاهی اوقات بی اعتمادی به این بخش اوج می گیرد و این امر براساس فضای سیاسی و اجتماعی بروز پیدا می كند و پیامد فضای غالب در جامعه ، دولتی كردن های وسیع امور بود.

    رییس اتاق بازرگانی از جامعه مهندسان مشاور ایران به عنوان یك تشكل حرفه ای به منظور گسترش اخلاق حرفه ای یاد كرد كه می تواند در حوزه عملكردی خود نقش تعیین كننده ای داشته باشد.

    ایشان با اشاره به اینکه در محیط كسب میبایست همگان شفافیت را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند گفت: یكی از گام‌های مهمی كه در قانون بهبود مستمر محیط كسب و كار برداشته شد، رعایت اصل شفافیت از سوی نهادهای دولتی و خصوصی است

    نهاوندیان همچنین از تلاش اتاق ایران طی پنج سال گذشته برای ترویج آداب و اخلاق كسب و كار در بین اعضای خود یاد كرد و افزود : نهادهای اجتماعی برای گسترش اصول و پایبندی افراد به آنها وظایف پیچیده و دشواری را پیش روی دارند.

    در ادامه همایش دکتر خورخه دیاز پادیلا رئیس فعلی كمیته مدیریت اخلاق فدراسیون بین المللی مهندسان مشاور (فیدیك)و رئیس سابق فدراسیون با بیان اینکه متخصصان ایرانی باید در اندیشه تربیت نیروهای جوان باشند گفت: آنان می‌بایست بتدریج بتوانند پروژه های عمرانی شاخص را در كشور طراحی ، اجرا و نظارت كنند.

    رئیس اسبق فیدیک با یادآوری اینکه در آستانه آغاز یکصدمین سال فعالیت آن هستیم افزود: قرار است جشن ۱۰۰ سالگی این فدراسیون در بارسلون اسپانیا برگزار شود که اكنون ۵۰ هزار شركت مهندس مشاور از ۹۰ كشور جهان در آن عضویت دارند.

    ایشان بهره مندی از بالاترین استانداردهای اخلاقی در فیدیك را به عنوان یك اصل مورد توجه قرارداد و افزود اعضای این فدراسیون بین المللی نیز باید این مهم را مورد توجه قرار دهند.

    در ادامه این همایش جلسه پرسش و پاسخ به مدت ۲ ساعت ادامه یافت و طی آن شرکت‌کنندگان در همایش پرسش هایی را در زمینه اخلاق حرفه‌ای مطرح کردند و  دکتر پادیلا در هر مورد توضیحات لازم را ارائه نمودند.

    اخلاق در نقشه برداری

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    Leave A Comment