کارشناسان دادگستری نقشه برداری (کارشناس رسمی)

  • کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

    کارشناس رسمی نقشه برداری بیشتر برای مهر و امضای نقشه یو تی ام کاربرد دارد که برای گرفتن سند تک برگ و یا جانمایی ملک شما کاربرد دارد که میتوانید با استفاده از این مهر اقدام به دریافت سند تک برگ نمیایید.

    آزمون کارشناس رسمی را هم کانون کارشناسان دادگستری برگزار میکند و هم خود قوه قضاییه از طریق سازمان سنجش اقدام به برگزاری آزمون کارشناس رسمی دادگستری مینماید. که هر دوی این ارگانها میتوانند پروانه کارشناس رسمی را اعطا نمایند. مهر کارشناس رسمی دادگستری یک مهر حقوقی است که به نقشه شما اعتبار بیشتری میبخشد و ما در راستای خدمات نقشه برداری که ارائه میکنیم مهر کارشناس رسمی را هم میتوانیم خدمت شما ارائه کنیم.

    کارشناس رسمی کشوری کیست؟

    کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه که ۱۰ سال از شروع فعالیتش گذشته باشد میتواند در سراسر کشور نقشه هایش را مهر کند و محدود به یک منطقه نیست و به این کارشناسان رسمی اصطلاحا کشوری میگویند.

    اقسام کارشناسان دادگستری

    به طور کلی کارشناسان به دو دسته تقیسیم می­شود

    کارشناسان رسمی: به افرادی می­گفتند که افزون بر دارا بودن تخصص لازم در رشته مربوطه پروانه کارشناسی را نیز دارا باشند.


    کارشناسان غیر رسمی: به افرادی می­گفتند که با داشتن تخصص و آگاهی لازم در رشتهای ویژه پروانه کارشناسی رسمی نداشته باشد. به موجب ماده ۲۹ قانون مربوط به کارشناسان رسمی مصوب ۲۳ بهمن ۱۳۱۷ هرگاه در فن معینی کارشناس رسمی نباشد دادگاه ها و دادسرا ها و مقامات صلاحیتدار می­توانند هر موقع که احتیاج به انتخاب کارشناس در آن فن داشته باشند از بین کسانی که شغل و حرفه و معلومات آنها مربوط به آن فن است یک یا چند نفر معتمد را به سمت کارشناس انتخاب کنند..

    تشکیلات کارشناسی رسمی دادگستری


    تشکیلات کارشناسی رسمی عبارتند از:

    ۱) شورای عالی کارشناسان رسمی : شورای عالی کارشاسان از هیجده نفر عضو، به انتخاب کارشناسان کل کشور، به تناسب تعداد کارشناسان عضو هر کانون در تهران، برای مدت چهار سال تشکیل می­شود و انتخاب دوباره آنان برای یک دوره دیگر بلامانع است.


    ۲) کمیسیون صلاحیت و اولویتهای اخلاقی : این کمیسیون از پنج عضو اصلی و دو عضو علیالبدل تشکیل می­شود. دو عضو اصلی و یک عضو علیالبدل از بین حقوقدانان توسط رئیس قوه قضاییه انتخاب و بقیه اعضا از بین کارشناسان رسمی به پیشنهاد شورای عالی کارشناسان و تایید رئیس قوه قضاییه منصوب می­شوند.مدت عضویت هر عضودر کمیسیون چهار سال می­باشد.


    ۳) کانون کارشناسان رسمی دادگستری استانها : این کانون در در مراکز استانهایی تشکیل می­شود که حداقل سی نفر کارشناس رسمی مقیم داشته باشد و به عنوان کانون استان شناخته می­شوند و دارای شخصیت حقوقی مستقل غیر دولتی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی می­باشند؛ تا زمانی که در مرکز استانی کانون مستقل تشکیل نشده کارشاسان رسمی آن استان عضو نزدیکترین کانون به آن استان خواهند بود.

    “شناخت اقدامات کارشناسان دادگستری امور ثبتی:

    شغل کارشناس دادگستری امور ثبتی در دسته‌بندی حوزه راه و ساختمان قرار دارد که به دلیل گستره عملکرد بسیار گسترده و متنوع خود، اهمیت بسیاری دارد. یکی از اهم نکات در این صلاحیت، موقعیت ویژه‌ای است که امروزه در جامعه ما برای تمامی عوامل اقتصادی، ملکی و مستغلاتی دارد.

    توانایی تجزیه و تحلیل دقیق اسناد و مدارک مرتبط با این حوزه و همچنین تأکید بر صحت اسناد معمولی مربوط به ملکیت ملک‌ها و مستغلات، امری بسیار حیاتی است.

    تایید معتبریت پلاک‌های ثبتی برای ملک‌ها با مشخصات کهنه و ناکامل می‌تواند به شدت مهم باشد. برای انجام این وظیفه، کارشناسان دادگستری امور ثبتی نیازمند دقت بسیار و همچنین تسلط عالی بر تولید و اعلام نظر در مورد نقشه‌های ثبتی هستند.

    بعد از دریافت مجوز حرفه‌ای به عنوان کارشناس دادگستری در این زمینه، کارشناسان موظف به کسب صلاحیت‌های مرتبط در حوزه فعالیت خود هستند. به علت تغییرات و نوآوری‌های اخیر در سیستم‌های ثبتی، تهیه نقشه‌های کاداستر ملی و استفاده از نقشه‌های UTM به منظور دقت بیشتر در مشخصات و اطلاعات زمینی، این صلاحیت‌ها از اهمیت بیشتری برخوردارند.

    شرایط ویژه برای ثبت‌نام کارشناس دادگستری امور ثبتی: برای شرکت در آزمون پذیرش به عنوان کارشناس دادگستری امور ثبتی، علاوه بر شرایط عمومی، شرایط خاصی نیز وجود دارد:

    1. دارا بودن گواهی‌نامه معتبر در زمینه مورد نظر که نشان دهد حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی دارید (پس از اخذ مدرک کارشناسی یا بالاتر) تأیید شده و ارائه آن در زمان مصاحبه علمی و تجربی الزامی است.
    2. داشتن گواهی معتبر در رشته‌های علوم ثبتی با ۵ سال تجربه، دانشنامه کارشناسی و فارغ‌التحصیلان آموزشگاه‌های اختصاصی ثبت (مربوط به سال‌های قبل از ۱۳۴۴) با ۱۰ سال تجربه و دارندگان هر نوع دانشنامه کارشناسی یا بالاتر با ۱۵ سال تجربه کاری در امور ثبتی یا نقشه‌برداری ثبتی.

    همانطور که میدانید کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری هر کدام در استان خود و محل خدمت خودشان قادر به فعالیت خواهند بود اما اگر چنانچه نیاز به انجام انواع خدمات نقشه برداری و تعیین مساحت و نیز تهیه نقشه یو تی ام داشتید میتوانید با ما تماس بگیرید.

    کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

    در کل دو نوع کارشناس رسمی دادگستری مرتبط با امور ثبتی و نقشه برداری داریم : ۱_ ثبتی ۲_نقشه برداری
    نظام مهندسی هم که کلا جداست…

    کارشناسان رسمی دادگستری معمولا هزینه بالاتری به نسبت مهندسین دارای پروانه اشتغال از نظام مهندسی دریافت میکنند.

    کارشناس ثبتی جای ملک رو با توجه به سند مشخص میکنند و به این سند با همر خود اعتبار میبخشند.
    کارشناس نقشه برداری فقط موارد تخصصی نقشه برداری هست.

    اخیرا کارشناس رسمی امور ثبتی و کارشناس رسمی نقشه برداری با هم تلفیق شده و یک رشته شده اند اما همچنان کارشناسان قدیمی وجود دارند که به صورت تخصصی کار میکنند.

    به غیر از کارشناسان کشوری که ۱۰ سال از اعتبارشان میگذرد برای مواردی که نیاز به کارشناس رسمی هست کارشناس پرونده باید برای همان استان باشد ( پروانه و پرونده باید برای یک استان باشد حتما)

    اگر برای گرفتن سند و یا سایر مسائل ملکی به شما گفته شده که نیاز به مهر کارشناس رسمی بر روی نقشه خود دارید نگران نباشید تنها کافیست با ماتماس بگیرید تا جزئیات لازم را با شما در میان گذاشته و در صورت توافق در خدمت شما عزیزان باشیم.

    ما هم جهت امور کارشناس رسمی دادگستری برای امور ثبتی و هم جهت انجام امور کارشناس رسمی دادگستری برای امور نقشه برداری در خدمت شما هستیم که خواهشمندیم با ما تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    Leave A Comment