نکاتی در خصوص پایش و کنترل تغییر شکل گودبرداری ها + انجام نظارت و محاسبه عملیات خاکی

  • میکروژئودزی

    ژئوماتیک علمی است که در پروژه‌های عمرانی برای محاسبه و اندازه‌گیری دقیق به کار می‌رود. یکی از روش‌های اصلی این علم، میکروژئودزی است که با استفاده از محاسبات و مشاهدات، رفتار و حرکات سازه‌هایی نظیر پل، سد، مخزن نفتی و دیواره‌های گود را با دقت بالا بررسی می‌کند.

    در زمان، موقعیت و شکل سازه‌ها تغییر می‌کند؛ مثلاً تغییرشکل پل‌ها به علت عبور وسایل سنگین، یا تغییرشکل سدها به علت فشار آب. میکروژئودزی به طور دقیق به بررسی این تغییرات می‌پردازد و از ابزارهای دقیق برای جمع‌آوری داده‌ها و مشاهدات استفاده می‌کند.

    بطور خلاصه، میکروژئودزی نامگذاری می‌شود به مجموعه‌ای از اقدامات با دقت بالا که با استفاده از ابزارهای دقیق و با بهره‌گیری از مشاهدات و محاسبات ژئودتیک، حرکات سازه‌های بزرگ نظیر سد، پل، مخازن نفتی و سازه‌های مجاور گودبرداری را بررسی می‌کند.

    برای انجام این بررسی‌ها، از ایستگاه‌های مرجع برای تعیین مختصات زمینی و نقاط نشانه گود استفاده می‌شود. همچنین، روش‌هایی نظیر استفاده از نقاط ثابت و قیود داخلی نیز به کمک می‌آید تا با دقت بیشتری تغییرات در سازه‌ها شناسایی و محاسبه شوند.

    پایش و مانیتورینگ خاکبرداری

    کنترل و مانیتورینگ گودبرداری

    پایش و کنترل تغییر شکل پروژه های گودبرداری عمیق شهری، با توجه به رشد چشمگیر عملیات ساختمانی سازه های بلند، موضوعی بسیار مهم و مورد توجه است که متاسفانه کیفیت انجام آن مورد غفلت شدید قرار گرفته است. اگر نیاز به پایش گودبرداری پروژه خود داری برای مشاوره میتوانید با ما تماس بگیرید.
     
    امروزه یکی از دلایل ریزش گود های مختلف در کشور عدم انجام یک پایش صحیح و دقیق است.
    در اغلب موارد به جای احداث یک شبکه مطلق، از روش های عادی نقشه برداری و ترفیع ساده با استفاده از نقاطی که تحت تغییرشکل هستند، استفاده می شود و کل نتایج جابه جایی ها زیر سوال هستند.
     
    علاوه بر این، از انجا که نتایج با کیفیت و صحیح نیستند اغلب ناظرها و طراحان بی اعتماد شده اند.
    با توجه به حساسیت بالای موضوع پیشنهاد می شود از یک شبکه کنترل مطلق استفاده شده و با اندازه گیری و سرشکنی مشاهدات، نتایج قابل اعتماد و با کیفیت مشخص ارایه شود.

    پایش گود

     به طور کلی احداث، اندازه گیری و سرشکنی یک شبکه کنترل در مقایسه با روش های معمول نقشه برداری چند مزیت اصلی دارد:

    اولا دقت تعیین موقعیت نقاط معلوم شده و می توان میزانی از جابه جایی که قابل آشکارسازی است را تعیین نمود.

    دوما صحت و درستی نتایج قابل ارزیابی هستند و اگر اشتباهی در طول اندازه گیری رخ داده باشد به سادگی قابل تشخیص است.

    سوما اگر نقاط ثابت شبکه تغییر کنند به سادگی قابل تشخیص می باشد، این مساله باعث حساسیت بیشتر در تعریف دیتوم مطلق در طراحی شبکه خواهد شد و از وقوع اشتباهات جدی و خطرناک در مساله پایش جلوگیری می کند

    چهارما کیفیت تعیین موقعیت به مقدار زیادی بهبود می یابد چرا که مشاهدات به صورت تکراری و با درجه آزادی بالا اندازه گیری می شوند و بعد از سرشکنی محتمل ترین نتایج ممکنه خواهند بود.

    پنجما با توجه به وجود شبکه کنترل با استحکام و اتصالات بالا، در صورتی که یک یا چند نقطه از شبکه از بین بروند، امکان ترمیم شبکه با کیفیت بالا مقدور است
    ششما برخلاف روش های عادی که مستقیما مختصات نقاط قرایت می شوند، در شبکه ها کنترل مشاهدات خام طول و زاویه اندازه گیری می شوند، مقایسه نسبی مشاهدات خام خود می تواند به عنوان دیتایی ارزشمند در ارزیابی صحت نتایج برآورد شده باشد.
    مانیتورینگ گودبرداری
    به طور کلی برای پروژه های گودبرداری نیازی به احداث و اندازهگیری یک شبکه با تمام استاندردهای بیان شده در دستورالعمل میکروژیودزی نیست، چرا که محدودیت های اساسی برای هزینه و زمان پایش وجود دارد.
    اما به راحتی می توان با احداث و پردازش یک شبکه کنترل ساده کیفیت نتایج را به میزان بسیار بسیار زیادی بهبود داد. در نهایت میتوان گفت گزارش ها به اجرا کمک میکنند اما سلب مسئولیت از اجرا نخواهند داشت.
    ما در تیم نقشه برداران جوان کادری مجرب از افراد خبره و آموزش دیده در زمینه پایش و مانیتورینگ گودبرداری داریم که میتوانیم انواع نمونه پروژه های انجام شده را نیز با ذکر آدرس خدمت شما ارائه کنیم.
    همچنین میتوانید برای عقد قراردادهای بلند مدت نیز با ما تماس بگیرید.

    محاسبه حجم عملیات خاکی

    انجام تمامی پایش های هفتگی و ماهیانه گودبرداری شما در اسرع وقت انجام میپذیرد. چنانچه برای کنترل خاکریزی و یا خاکبرداری پروژه خود نیاز به نقشه بردار دارید و یا نیاز به محاسبه حجم عملیات خاکی خود توسط نقشه بردار مسلط و مجرب را دارید میتوانید با شماره ۰۹۱۲۰۹۱۸۸۱۸ تماس بگیرید.
    خدمات میکروژئودزی در گودبرداری

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    Leave A Comment